RAGÚ SE SÓJOVÝM MASEM

Nevím, co to přesně je. Touha po očistě těla i duše, vyšší princip mravní nebo přibývající věk? V posledních měsících se zkrátka vyhýbám masu.

Přes léto jsem o tom ani nepřemýšlela, vždyť nabídka ovoce a zeleniny je tak rozmanitá, že je škoda nevyužít dary přírody v kuchyni na maximum. Přesto se mi ani na podzim chuť na maso nevrátila, a tak mě napadlo zavzpomínat si na studentská léta a využít jako surovinu sójové maso, ovšem s využitím nabytých kulinárních zkušeností.

Něco jako telecí

V létě jsem viděla jeden díl kulinární show Hell´s Kitchen se zábavným cholerikem Gordonem Ramseyem v hlavní roli drsného kata nešikovných kuchtíků. Jedním z úkolů bylo hádat ze zavřenýma očima "co to je?" Gordon vkládal do úst aspirantů na vítězství různé suroviny a svým typicky arogantním způsobem se dotazoval "what´s it?" Jednou ze surovin bylo i sójové maso a světe div se - nikdo ze soutěžících neuhodl, co právě přežvykuje v ústech... Padaly různý tipy, například telecí, či mušle sv. Jakuba!

O sójovém mase

Sójové maso je k dostání v různých podobách, jako drť, plátky, nudličky, kostky... stačí si vybrat z bohaté nabídky. Před tepelnou úpravou je třeba nechat maso nabobtnat v zeleninovém vývaru - čím déle, tím lépe, ovšem minimálně půl hodinky. Maso zněkolikanásobí svůj objem a začne konečně působit jako maso, nikoli jako sušené lehké nic. Sójové maso neobsahuje žádný cholesterol, zato cca 30 % vlákniny a 50 % bílkovin.

Ragú ze sójového masa na bílém víně 

(pro 2 osoby)




Suroviny:

200 g sójového masa (nudličky nebo plátky)
1/2 litru zeleninového vývaru
4 lžíce loupaných rajčat z plechovky
4 lžíce olivového oleje
1 červená cibule
2 stroužky česneku
2 feferonky
2 dl suchého bílého vína
sůl a pepř podle chuti




 Postup:
  1. Sójové maso přelijte horkým vývarem a nechte půl hodiny odležet.
  2. Do pánve se širokým okrajem nalijte olej, rozehřejte ho a přidejte nadrobno nasekanou červenou cibuli, podrcený česnek a nakrájenou feferonku. Dozlatova osmahněte. Přidejte sójové maso a zlehka ho ze všech stran opečte. 
  3. Podlejte vývarem,ve kterém se namáčelo sójové maso. Osolte, opepřete a duste na mírném ohni 20 minut. Poté podlijte bílým vínem a přidejte loupaná rajčata, která omáčku jednak zahustí (není třeba žádná mouka či jíška) a zároveň ji zabarví dočervena. 
  4. Duste dalších 15 minut. Sójové maso do sebe nasákne všechny přidané ingredience, takže nevznikne žádná přebytečná omáčka, zkrátka ragú tak akorát. 

Můj tip:

Já jsem se rozhodla zkombinovat soté s bramborovou kaší a kombinace to byla lahodná a jemná. Velmi vhodnou přílohou může být také jasmínová rýže či rýžové nudle.




Komentáře

  1. Etapu se sójovým masem jsem si též odžila, ale už je to delší dobu. Pak jsem se někde dočetla, že lidé s nemocnou štítnou žlázou by sóju a výrobky z ní neměli, tak jsem je z jídelníčku vypustila. Ale před tím jsem sójové "maso" z BonaVity používala ráda. Výborná byla sójová drť - tu jsem po nabobtnání přidávala do sekané a byla skvělá. Sójové kostky manžel miloval v čínské úpravě se zelím (tuším, že pak tento výrobek změnil obal a byl tam jiný recept a já mezitím bohužel ten původní zapomněla). Pokud bych neměla své zdravotní problémy, tak sóju klidně používám dál!
    P.S. Zrzek je moc pěkný!

    OdpovědětVymazat
  2. @HaF: jé, to jsem ráda, že jsem vás litanií o sójovém mase neodradila. Já mám teď rané období objevovávní sojového masa, takže zkouším cokoliv a sbíhají se mi sliny na Vámi popsané pokrmy :)) Vůbec jsem netušila, že "zdravá" sója, může způsobovat takové potíže, všechno má zkrátka své klady a zápory:( Já na sobě zatím pozoruju jen samé pozitivní příznaky, ale všeho s mírou, říkávala moje babička :)

    OdpovědětVymazat
  3. Jen to uvedu na pravou míru, není to nic závažného, jen velmi častá konzumace sójových výrobků omezuje vstřebávání jódu, což při snížené činnosti štítné žlázy není zrovna to pravé ořechové! U některých nemocí se zase nedoporučují šťavelany, jinde je vhodné omezit maso. Jen, když to víte, začnete se tomu podvědomně vyhýbat. Prostě nic dramatického, jak píšete, všeho s mírou.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak tak, kdysi v jakémsi společenství pro zdravý život se sójové maso též doporučovalo tmax. 1x týdně, ale ty důvody si už nepamatuju.
    Nicméně tahle kombinace mu musí sednout, mám vyzkoušeno, že to chce něco výraznějšího a nakyslého.
    Haf - hodně zeleniny a trochu karamelu bylo v té čínské směsi, i to syrové zelí. Spíš ho teď občas míchám s masem, ale třeba segedin ze sójových nudliček je skvělý i tak.

    OdpovědětVymazat
  5. Vilemína-díky za nápovědu! Ale to je tuším ten nový recept. Ten starý byl na šuei-ču-žou (nevím jak se to správně píše). Sójové kostky se tuším vařily v masoxu a sójovce, pak se obalovaly určitě v mouce, možná tam bylo i vejce (?), orestovat, spařit zelí, taky orestovat. Někam ještě přišlo bílé víno. Podávalo se s rýží. Prostě to už dohromady nedám.
    La Cuoca-v případě zájmu mám od BonaVity celý sešit A4 se sójovými recepty. Můžu oskenovat, nebo okopírovat a posléze přeposlat.

    OdpovědětVymazat
  6. HaF a Vilemino, děkuji za úžasné typy, to švejžužu či co a segedín, mě móc lákají. Už vím, co budu vařit o víkendu :))
    HaF, to mi pro vás připadá moc pracné, abyste skenovala a posílala sójové recepty, v dnešní době člověk všechno najde na internetu. Ale moc děkuji za Vaši laskavost, jste milá.
    Já zkouším se sojovým masem podobné recepty jako s masem, akorát přidám na ostrosti, nebo sladkosti či kyselosti. No a sójová omáčka - to je nezbytnost. Pamatuji se, že největší boom zažilo sójové maso těsně po revoluci, pak vášeň nějak ochladla a mám pocit, že ani v poslední době se moc nepropaguje.

    OdpovědětVymazat
  7. sojové maso jakožto vegetariánka také připravuji a mám ho ráda, zatím jsem zkusila jen pár experimentů, moc mi chutnalo zapečené s bramborem, rajčatovou omáčkou a bešamelem, ale i alá katův šleh stojí za zmínku :)...tohle se mi také moc líbí :)

    OdpovědětVymazat
  8. Tak toto je věc, kterou fakt nemusím. Přitom před pár lety jsem si dělala makrobiotický oběd podle kuchařky se sójovým masem a nebylo to zlé. Jen mi to - jako nevegetariánce - přijde nějak na hlavu už z principu. Když chci masné jídlo (tak 1x týdně), použiju normální maso. Jinak si hold dělám zeleninové a luštěninové... Ale třeba tofu mám docela ráda - uzené s chlebem, obyčejné spíš po teplu:-)

    OdpovědětVymazat
  9. Já to zkoušela kdysi, ale nepovedlo se. Možná bych měla dát sojovému masu opět šanci :o) Ili

    OdpovědětVymazat
  10. Já sojové maso miluju :) Mamka ho vždycky dělá na způsob číny, tak bych jí mohla ukázat tento recept, zase něco nového :) Akorát jsem zjistila, že z okruhu mých známých jsem asi jediná, kdo má rád sojové maso, čím to je, netuším.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky