Jak jsem vařila na knižním veletrhu










Insomnie, dva litry černé kávy denně, uklidňující četba Rukověti bojovníka světla od Paola Coelha, rande na youtube se sexy kuchařkou Nigellou Lawson, to vše předcházelo sobotní prezentaci na knižním veletrhu Svět knihy. Která je konečně za mnou! Prezentace je ale ošklivé slovo pro činnost, kterou jsem provozovala, šlo totiž o vaření. A také o křtění, autogramiádu a především setkávání. Až ze Záhoří u Kardašovy Řečice přijela moje kmotřička Šárka Škachová, od západních hranic České republiky zase Dáša Derré s Alenou, ze středočeské Kamenice blogerka Toffo s půvabnou dceruškou. A nakonec se na křtu objevil i Ital! Edoardo Livolsi je zasnoubený s Češkou Pavlínou a oba prožívají česko-italskou lásku, podobnou v základech té z knihy ŘÍKAL JSI TI AMO. A jsme u jádra pudla, křtila se právě tato knížka, která je kromě milostného leitmotivu protkána také italskými recepty. A já jsem se rozhodla přiblížit knihu způsobem, díky němuž spatřila světlo světa. Kniha totiž vznikla jako důkaz milostného vzplanutí k italské kuchyni. Že není možné zamilovat se do špaget? Ale ano! Přísahám, že jakmile jsem vložila do úst první sousto špaget uvařených al dente, ze kterých poklidně odtékal olivový olej po mojí bradě, byla jsem chycena do milostné pasti, ohromena nezvykle lahodnou symfonií chutí, kterou vyvolal tak jednoduchý pokrm. V jednoduchosti je krása, tento okřídlený výrok pro mě nabyl významu, až když jsem se nechala svést italskou kuchyní. A já chtěla v sobotu také svádět, a tak jsem vymyslela lehce afrodiaziakální menu, v této verzi je upravené pro dvě osoby.

Antipasto (předkrm)
Bruschetta all pomodoro

(čti bruskéta al pomodóro)
TOPINKA S RAJČATOVÝM DIPEM


4 plátky den staré ciabatty (nebo francouzské bagety)
2 rajčata
Stroužek česneku
Lístky čerstvé bazalky
Olivový olej
Sůl
Parmezán

Chléb orestujte v toustovači nebo nasucho opečte na mřížce v troubě. Opečený chléb poškrábejte stroužkem česneku, aby se na něm zachytilo česnekové aroma. S česnekem to nepřehánějte, aby nezastínil chuť rajčat. Rajčata oloupejte v horké vodě, nakrájejte na kostičky a přemístěte do mísy. Osolte, ozdobte bazalkou, zakápněte olivovým olejem a rukama jemně promíchejte. Servírujte na opečených topinkách a posypejte strouhaným parmezánem. Pronto a mangiare!

Primo piatto (první chod)
Spaghetti aglio, olio, peperoncino
(čti spagéty áljo, óljo, peperončíno)
ŠPAGETY S ČESNEKEM, OLIVOVÝM OLEJEM A CHILLI PAPRIČKOU



200 g špaget (100 gr na osobu)
1 dl kvalitního olivového oleje extra vergine

4 stroužky česneku

2 pálivé papričky
100 g nastrouhaného sýra pecorino romano


Do široké pánve s vyšším okrajem nalijte olej a nechte ho rozpálit. Poté pánev stáhněte stranou a do rozpáleného oleje přidejte nasekaný česnek a pálivou papričku. Všechny ingredience protřeste, vraťe na půl minutky na plotýnku a nechte mírně zezlátnout. Česnek nesmí v žádném případě zhnědnout, získal by hořkou chuť. Do pánve přidejte slité špagety uvařené al dente a důkladně promíchejte. Každičká špageta se musí nacucat olejovou směsí. Přisypejte nastrouhaný sýr pecorino a ihned servírujte. Zbylou loužičku oleje neváhejte vycucat pomocí bílého chleba, který výborně nasákne veškeré tekuté zlato.


Spaghetti al sugo di salsiccia in bianco
(čti spagéty al sůgo di salsíča in bjánko)
ŠPAGETY S ITALSKOU KLOBÁSKOU NA SMETANĚ

200 g špaget (100 g na osobu)
1 dl kvalitního olivového oleje extra vergine
2 italské salsiccie
1 dl suchého bílého vína
3 lžíce smetany nebo plnotučného mléka
Strouhaný parmezán
Čerstvě mletý pepř

Základním předpokladem pro vydařenou přípravu totoho typu jemné kořeněné omáčky je sehnat pravou italskou salsicciu - klobásku z nahrubo mletého vepřového masa, které je natěsnané ve vepřovém střívku a konzerované sušením. Slovo salsiccia se skládá ze dvou základů: sale (sůl) + ciccia (tlusté špíčky, tučné maso) a jak sám název napovídá jde o pikantní, ne úplně libovou pochoutku, která je sama o sobě velmi chuťově výrazná. Já salsicciu koupila v italském obchůdku La Bottega Aromi a byla opravdu velmi čerstvá.
Do velké pánve nalijte olej, vymačkejte maso ze střívek a ze všech stran ho opečte na olivovém oleji. Podlijte bílým vínem, případně dvěma lžícemi slané vody, ve které se vaří špagety - pokud chcete omáčky víc. Stáhněte z ohně a zjemněte smetanou, opepřete, zahustěte nastrouhaným parmezánem, přidejte do pánve špagety a vše promíchejte. Nevěřili byste, jak lahodnou, mírně pikantní chuť dokážou salsiccie vytvořit!

Secondo piatto (hlavní chod)
Calamari all´aglio e profumo di limone

(čti kalamáry al áljo e profůmo di limóne)
KALAMÁRY NA ČESNEKU S VŮNÍ CITRONU





500 g neočištěných kalamárů pro 2 osoby
3 stroužky česneku
1 dl bílého vína
Olivový olej
Lžíce nasekané hladkolisté petrželky
Šťáva z půlky bio citronu

Kalamáry patřily jednoznačně k vrcholným okamžikům ukázkové lekce italského vaření. Těžko věřit, že slizké potvůrky lze přeměnit ve víceméně pohledné kroužky a chapadélka, která při dušení uvolní vynikající "mořskou" chuť. S čištěním kluzkých kalamárů mi pomohla ochotnice Blanka, která žije v chorvatské rybářské vesničce a pro svého přítele si přichystala překvapení: v Praze (!) se naučila čistit kalamáry! Čištění jí šlo bezvadně a já jí děkuju za milou pomoc.

Do pánve nalijte olej, až se rozehřeje, vhoďte do něj česnek, nechte ho zezlátnout, vyjměte všechny stroužky a poté přidejte kalamáry nakrájené na kousky. Podlijte vínem a duste dokud se víno nezačne vypařovat. Na závěr přidejte šťávu vymačkanou z půlky citronu a posypejte nasekanou petrželkou. Budete překvapeni barvou výsledné šťávy, kterou mají na svědomí kalamáry - je nafialovělá. I když očištěné kalamáry vypadají jako kdyby byla jejich tělesná schránka stvořená z perlového hedvábí, přece jen sem tam uvidíte nafialovělou nitku, která zdobí kalamáří kabátek jako výšivka. Rozhodující důkaz, že kalamáry mají ametystovou krev, dostanete právě při jejich tepelném zpracování.


Verdure (zelenina)
Asparagi al forno
(čti asparádži al forno)
ZAPEČENÝ CHŘEST


Svazek čerstvého chřestu
100 g parmezánu

2 lžíce strouhanky
(nejlépe domácí)
Olivový olej
Sůl

Pořádně opláchnětete jednotlivé stonky, aby nikde nezůstalo ani zrnko hlíny, ulomte zdřevnatělé konečky (cca 10 cm odspoda), oškrábejte tuhé vnější vláknité stěny, rozložte na pařáček špičkami vzhůru a vařte na páře podle stáří chřestu přibližně deset minut. Rozložte do zapékací mísy, osolte, zakapejte olivovým olejem, zasypejte strouhankou (kdo chce být rafinovaný může ji předtím opražit na trošce másla) a parmezánem. Zapékejte při teplotě 180 °C po dobu dvaceti minut. Strouhanka se s parmezánem spojí v krustu, která vytvoří zajímavý kontrast k jemnému chřestovému masíčku.


Děkuju Martinovi, Šárce, Dáše a Aleně za fantastické fotky! A všem estétům se omlouvám za tričko nasáklé olejovými skvrnami, hned zpočátku jsem utrpěla olejový úder a už se s tím nedalo nic dělat :)

Komentáře

  1. Muselo tam být super! Hlavně závidím tu možnost ochutnávky!!!

    OdpovědětVymazat
  2. Mě nejvíce nadchlo to čištění kalamárů - vážně uvažuju, že to předvedu a uvařím v rámci nějaké letní oslavy. Vytrhněte vnitřnosti, vyjměte kost, opravdu jsem si to nedovedla představit in natura. V knize je to dovedeno k strašidelné dokonalosti - nůžkami odstřihněte oči.:-) Teď jsem se k té pasáži vrátila, už poprvé mě pobavila, je to takový minutkový hororový kontrast oproti tomu libému vaření a vášnivé lásce.

    OdpovědětVymazat
  3. @Haf: Hanko, bylo hodně lidí, málo jídla... alespoň vím, že příště musím nakoupit trojnásobné množství ingrediencí :)

    OdpovědětVymazat
  4. @toffo: Určitě doporučuju zkusit, úspěch přihlížejících zaručuju, a navíc následuje poměrně rychlá úprava :)Italové očička odstřihávají, protože pak zbyde větší kus hlavičky k použití. Ale na veletrhu jsem to prostě uřízla :) Našla jsem na internetu výborný obchod s mořskými rybami a všelijakými potvorami, zjistila jsem, že mají i moje oblíbené "cicale di mare", nikdy jsem nevěděla jaký je správný český název, teď už to vím: strašek kudlankový, což je odstrašující :) Mají i kalamáry, hned jdu něco objednat :) http://www.cerstveryby.cz/Morske-plody/korysi/Strasek-kudlankovy-16-20ks-kg.html

    OdpovědětVymazat
  5. To musela být opravdová nádhera! Už při pročtení popisovaného menu mi tekly sliny proudem, natož být při tom a vidět Vás v akci, to musela být pastva nejen pro oči. Půbavná autorka, krásná kniha a chutné jídlo, to je opravdu milostná kombinace, které nelze odolat.

    OdpovědětVymazat
  6. Taky lituju, že jsem nemohla přijít...vypadá to skvěle a jistě se s takovým menu po knížkách jen zaprášilo!

    OdpovědětVymazat
  7. @Madla: Byla to hlavně neformální legrace :)) Když jsem zahlédla, že se v publiku někdo usmívá, moc mě to těšilo :)

    OdpovědětVymazat
  8. @Vilemína: hlavně se zaprášilo po menu :)) Přišla i spousta hostů s již koupenou knížkou, především ženy, které mají za partnery cizince :-))

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky