Cuketový gratin s parmezánem


V jejím hlase jsem nezaslechla ani náznak pobavení. "Už nevím, jak se mám těch zatracených cuket zbavit." Paní na plovárně vypadala opravdu naštvaně. Představte si ten malér - na její zahradě se urodilo hodně cuket!
V životě jsem si jistá jednou věcí - přeju si, abych měla dostatek cuket každý den. A druhá polovina léta se mi zamlouvá, cukety jsou k mání, dokonce i ty mladé pevné, které mám nejradši. Stále myslím na cukety naštvané paní a je mi jich líto. Nehřeším slovem ve vztahu k jídlu. Jsem přesvědčená, že do jídla se ukládají všechny emoce, které vůči němu vyšleme. A tak, moje milé cukety, díky že se se vás letos tolik urodilo!

Cuketový gratin s parmezánem

6 malých pevných cuket
215 g 33% smetany
1 žloutek
2 lžíce hladké mouky
2 lžíce parmezánu + 1 lžíce na posypání
2 lžíce strouhanky
100 g másla + na vymazání formy
hrubá mořská sůl
sůl a pepř

Cukety nakrájejte na silnější kolečka, posypejte je hrubou mořskou solí a nechte půl hodiny vypotit. Osušte je papírovou utěrkou a vyskládejte do kulaté dortové formy vymazané máslem a vysypané strouhankou. Smetanu vyšlehejte se žloutkem, hladkou moukou a parmezánem. Osolte a opepřete podle chuti. Směsí zalijte přichystané cukety. Povrch posypejte parmezánem, strouhankou a poklaďte plátky másla. Zapékejte v troubě předehřáté na 180 °C po dobu 25 minut.

Protože moje chuť zakousnout se do cukety nezná hranic, uvádím průřez recepty zveřejněnými na tomto blogu. Pro všechny, kdo mají cukety v úctě stejně jako já.

pesto ze syrové cukety
pesto z grilované cukety
cuketové lodičky plněné masovou směsí
špagety s cuketou a krevetami
špagety s cuketou v kari omáčce
cuketové plátky zapečené s houbovým ragú a bešamelem
cuketa plněná italským rizotem
cuketové závitky s tuňákovou náplní

Komentáře

  1. Vypadá to moc krásně! Cuketa je prostě dar, ze kterého lze udělat skoro všechno :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tím souhlasím na tisíc procent. Ještě chci letos v létě vyzkoušet cuketový koláč na způsob klasického mrkvového.

      Vymazat
    2. Cuketový koláč jsem ještě neměla, ale jedla jsem perník, ve kterém prý byla cuketa, Kdybych to nevěděla, vůbec bych to nerozeznala od jablek, které se tam někdy dávají. Koláč se určitě povedl. Objeví se tu někdy recept? Docela by mě zajímal :)

      Vymazat
  2. Já bych věděla hned, co s cuketami! :) Koukám, Evi, že jsme na tom s láskou k cuketě obě stejně :) Pokud budu mít v sobotu v lese štěstí, vidím to na Tvoje cuketové plátky s houbovým ragú. Měj se krásně!

    OdpovědětVymazat
  3. Cuketových receptů je plno, dá se přidat do všelijakých směsí, zavařit - ale lidi pořád nechávají cukety přerůst, pak nejsou dobré, v tom vidím hlavní problém, možná i té paní.
    Úspěch má vždy i cuketový chlebíček (slaný), no a nyní cuketové brownies.
    Jako mrkvový dort lze jistě též, nebo spíš jablkový, dýňový - cuketa je mokřejší a víc se v těstě rozplyne než mrkev.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky