Přejděte na zelenou

Podzim mne baví (zatím). Nekonečné množství druhů zeleniny, které objevuji na farmářských trzích, mě nutí zkoušet neustále nové kombinace. Když jsem nedávno narazila na broccolo romanesco, římský květák, byla jsem nejen udivená jeho cenou (25 Kč), ale i kvalitou. Pan zelinář mě přesvědčoval, že se romanescu v českých podmínkách daří velmi dobře, prý miluje přízemní mrazíky a zrovna teď má svou sezonu. Jen pozor na myši - moc jim chutná a rády ho ohlodávají.

Další položkou na mém zeleném seznamu je čerstvý špenát. Nemůžu se nabažit jeho listovosti, nevím jak jinak vyjádřit jeho houževnatou, mírně svíravou šťovíkovitou chuť, kterou zbožňuju Mám ráda zeleninu, mám ráda zeleninu, mám ráda zeleninu! A v Itálii jsem se naučila, jak ji upravovat tak, aby zachutnala i zarytým odpůrcům. Nejdříve je nutné zeleninu krátce blanšírovat, tudíž ponořit do osolené vařící vody, brokolice si žádá pět minut, špenát 1 - 2 minuty. Podobně si předpřipravuji i květák, fazolky, mangold, pórek... Pak rozehřeji na pánvi olivový olej, přidám 2-3 stroužky česneku, chilli papričku, jednu ančovičku a nechám jemně osmahnout. Přihodím blanšírovanou zeleninu nakrájenou na větší kousky, osolím a zlehka orestuju. Tak a máme základ pro cokoliv dalšího - risotto, lasagne, fritatte, zapékané těstoviny... Já se rozhodla použít špenátovo-brokolicový základ na quiche.


Těsto na slaný koláč podle Julie Child:

150 g hladké mouky

120 g vychlazeného másla nasekaného na kousky
3 - 4 polévkové lžíce ledové vody (ideálně z rozpuštěného ledu)
2 lžíce vychlazeného zeleninového vývaru (samozřejmě můžete nahradit vodou)
špetka soli
špetka moučkového cukru (můžete vynechat)

Spojte mouku s máslem co nejrychleji - až se vám vytvoří drobenka, tu osolte, přidejte cukr a zalijte podle potřeby ledovou vodou a vývarem, dokud se těsto nespojí do lesklé koule. Těsto poválejte, zabalte do fólie a nechte odpočinout hodinu v chladu. Pozor, těsto nesmí zmrznout, jen ztuhnout! Poté vyválejte na 5 mm silné těsto, propíchněte ho na několika místech vidličkou. Dejte do předem vyhřáté trouby zapéct na 10 minut.

Protože peču quiche opravdu často, minimálně dvakrát týdně, vymyslela jsem menší inovaci. Místo klasické záklechtky ze smetany a vajec si vystačím s bešamelem. 3 dl bešamelu rozmíchám s jedním vejcem, přidám dvě lžíce strouhaného parmezánu a touto směsí zaliju základ.

Navrch jsem tentokrát položila pár lístečků rukoly, zakapala olivovým olejem a jemně posypala strouhaným parmezánem.


Pekla jsem 40 minut při 180 °C.





Komentáře

  1. Krásné ráno, recept vypadá famózně a ještě je od Julie Child ( nedávno jsem díky své kamarádce měla možnost vidět film právě o této dámě: Julie a Julie)Určitě vyzkouším :-) Jinak hlásím, že od včerejška jsem majitelkou zmrzlinovače Delonghi :-)) a budou se dělat La Cuocské zmrzliny :-))** krásné dny ***

    OdpovědětVymazat
  2. Taky mám ráda podzimní zeleninu! Kapustu, růžičkovou kapustu, špenát, dýně... cokoli! Na romanesco jsem teda ještě nenarazila, znám jen jeho mraženou verzi a tak se budu muset po něm poohlédnout! Recept vypadá nádherně!

    OdpovědětVymazat
  3. Též se přidávám k milovníkům zeleniny, bohužel si teď nějaké druhy musím odpustit a třeba na pěkné dýně nemůžu u nás v městečku narazit (bohužel tu nemáme trhy a to mě dost mrzí), ale jinak zbožňuju výše zmiňovanou rychlou přípravu zeleninky. A k tomu ančovičky, to je jedna báseň! (Ančovičky můžu jen tak na chlebu, to se přiznám, a to jsem je před nedávnem - asi pl rokem - vůbec neznala :-))

    OdpovědětVymazat
  4. Ze waaaaaaaau!! Evi ja som minule tiez mala zelenú :) Rýchle zelené kari ;)Kolácik Julie Child urcite niekedy skúsim paaaaa

    OdpovědětVymazat
  5. Milá Susie, film je úžasně inspirativní :)) Někdy si připadám jako hlavní hrdinka - vaření mi připadá jako jediná smysluplná činnost v mém životě ;)
    Zmrzlinovač De Longhi je kvalitní, mám ho také a matně si vzpomínám, že k němu byla přibalená i knížečka s recepty na různé zmzrliny :) Barevný podzim! :)

    OdpovědětVymazat
  6. Pavlo, to jsme dvě :) Růžičkovou kapustu jsem tento týden viděla na trhu prodávat i s lodyhou a byla jsem v pokušení celou rostlinu koupit, nakonec jsem se ale ovládla :) asi bych takovou porci zeleniny hned tak nespotřebovala. Zeptej se zelináře, většinou ten, kdo pěstuje brokolici, má i romanesco.

    OdpovědětVymazat
  7. Madlo, výše popsaná příprava zelenina je mi velmi blízká. Zelenina zůstane tuhá, zachová barvu a chutná dobře. Pardon, ale jsem velkým odpůrcem trojobalu - připadá mi, že to je ta nejméně rafinovaná varianta úpravy čehokoli (a samozřejmě také nejméně zdravá). Ančovičky mám neustále v zásobě :))

    OdpovědětVymazat
  8. Slávi, koláčik z tvých rukou bude určitě k nakousnutí, jako všechno, co děláš s láskou :)) Zelené kari akože mňamiii :)

    OdpovědětVymazat
  9. Římský květák má tak jedinečný a dokonalý tvar, že je ho skoro škoda rozebrat na drobné růžičky. Svým geometricky komplikovaným tvarem je to nejpozoruhodnější zelenina, co znám. A výrazná zelená barva letos letí :-)
    Na guiche je radost pohledět, ale zaujal mě absinth. V domácím baru mám pěkné defilé životabudičů, jen jediný absinth mi tam chybí. A přitom v nedalekém J. Hradci ho vyrábějí. Nebylo by špatné přijít na kloub výrobnímu tajemství :-) Až budeš mít čas a chuť vydat se zase k nám, podnikneme za "zelenou vílou" výpravu :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Šárko, to jsi mě potěšila :)) Nabídka na návštěvu lihovaru se nedá odmítnout ani v nejmenším :)) Jsem pro každou špatnost ;) Přijedu k vám na jih kdykoliv, s obrovskou radostí a také s pár prázdnými demižónky na ten rum, který se čepuje u benzinky :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky